ANNA
Dołączył: 17 Lip 2013
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów
|
|
~laryska mówi:
11 września 2013 na 23:19
Numer intepelacji:
14823
Data wpływu:
2010-03-02
Data ogłoszenia:
2010-03-02 – 63. Posiedzenie Sejmu RP
Zgłoszona przez:
Beata Małecka-Libera – Interpelacje posła
Adresat:
Minister zdrowia
Odpowiedź:
Adam Fronczak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia
Treść interpelacji:
Szanowna Pani Minister! Skala Barthel w wielu europejskich państwach stosowana jest do obliczania poziomu zapotrzebowania na opiekę osób wymagających określonego typu pielęgnacji. Nie służy ona do określania zakresu niezbędnej pomocy medycznej czy też oceny stanu zdrowia pacjenta, lecz pozwala na ustalenie wysokości związanych z nią kosztów.
Ponadto w innych krajach, kwalifikując pacjenta do opieki długoterminowej, bierze się pod uwagę wymiar czasowy (tzw. kanały czasowe), który jest niezbędny dla zapewnienia indywidualnej opieki na dobę. W Niemczech do opieki długoterminowej kwalifikowane są osoby wymagające co najmniej 90 minut opieki na dobę, w tym co najmniej 2/3 czasu tej opieki powinno być przeznaczone na podstawową pielęgnację człowieka (zachowanie higieny osobistej, pomoc w przemieszczaniu się i pomoc w przyjmowaniu posiłków). System obowiązujący w Polsce znacznie odbiega od opisywanych standardów, nie jest w stanie odpowiednio zabezpieczyć większości chorych.
Bardzo często zdarza się, iż pacjenci mieszczący się w 40 punktach w skali Barthel wymagają około 300 minut opieki indywidualnej. Narodowy Fundusz Zdrowia, przyjmując granicę 40 punktów, ograniczył dostęp do świadczeń opieki długoterminowej dla około 2/3 osób spośród wszystkich potrzebujących.
Ustalenie granicy 40 punktów, jako obowiązującej, w wielu przypadkach uniemożliwia prowadzenie właściwie zaplanowanej terapii, a co za tym idzie, zaprzecza przyjętemu przez NFZ celowi opieki – usprawnianiu pacjenta i przygotowywaniu go do samoopieki oraz do pobytu w domu. Do opieki domowej trafiają pacjenci w różnym stanie zdrowia, często bez możliwości prowadzenia sprawnej rehabilitacji w warunkach domowych.
Należy podkreślić fakt, iż skala Barthel służy przede wszystkim ocenie poziomu samodzielności pacjenta, nie obejmuje ona jednak stanu umysłowego osoby chorej, który jest nierzadko kluczową przeszkodą do samodzielnego wypełniania wielu czynności.
Najistotniejszym problemem związanym z opisywaną skalą jest fakt interpretacji kryteriów kwalifikacji pacjentów w stosunku do samodzielnego spożywania posiłków. Biorąc pod uwagę jedną z definicji, która mówi, że za osobę samodzielną uważa się kogoś, kto nie potrzebuje pomocy, trudno jest wyjaśnić, dlaczego osoba karmiona przetartym posiłkiem za pomocą łyżki jest uznawana za samodzielnie spożywającą pokarm.
Jedynie pacjenci karmieni sondą są finansowani współczynnikiem 2,8. Natomiast znaczna większość potrzebujących, czyli osoby posiadające 5-40 punktów, jest finansowana stawką za osobodzień.
Co więcej, w woj. śląskim pacjent (który uzyskał więcej niż 0 punktów w skali Barthel ze względu na interpretację kwestii samodzielnego spożywania posiłków) musi być utrzymany na poziomie 69,86 zł. W takiej sytuacji liczba osób objętych najwyższymi świadczeniami z tego zakresu uległa drastycznemu spadkowi. Oznacza to obniżenie w znacznym stopniu poziomu finansowania zakładów opiekuńczych, co może w szybkim tempie doprowadzić do wyeliminowania z rynku usług opieki długoterminowej.
Wedle rozporządzenia koszykowego pacjentowi przysługuje opieka w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym czy też opiekuńczo-leczniczym, jeżeli według skali Barthel otrzymał maksymalnie 40 punktów. Ważne jest, aby ustalić, jak będzie rozwiązane owo zagadnienie, gdy dana osoba skierowana na kilkumiesięczny pobyt w placówce, na skutek prawidłowo sprawowanej opieki, w szybkim czasie przekroczy wyznaczony limit punktowy.
W związku z powyższym zapytuję uprzejmie:
1. Jakie są założenia Ministerstwa Zdrowia dotyczące zmodyfikowanej skali Barthel i wiążącego się z nią obniżenia poziomu finansowania placówek opiekuńczych w woj. śląskim oraz w całej Polsce?
2. Jak ministerstwo postrzega rozwiązanie kwestii osób przebywających w opisywanych zakładach, które ze względu na właściwie sprawowaną opiekę medyczną, w krótkim czasie przekroczą granicę 40 punktów omawianej skali?
Z wyrazami szacunku
Poseł Beata Małecka-Libera
Dąbrowa Górnicza, dnia 26 lutego 2010 r.
Odpowiedź Adam Fronczak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia
Data wpływu:
2010-04-28
Data ogłoszenia:
2010-05-06 – 66. Posiedzenie Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 2 kwietnia 2010 r., znak: MZ-ZP-Z-070-17453-1/BW/10, zawierającego prośbę o przedłużenie terminu udzielenia odpowiedzi na interpelację pani poseł Beaty Małeckiej-Libery, otrzymaną przy piśmie z dnia 12 marca 2010 r., znak: SPS-023-14823/10, w sprawie zmodyfikowanej skali Barthel, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji w przedmiotowej sprawie.
Zasady realizacji świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.
W odniesieniu do świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych realizowanych w ramach opieki długoterminowej mają zastosowanie m.in. przepisy rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. Nr 140, poz. 1147 i Nr 211, poz. 1645), zarządzenie nr 84/2009/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 grudnia 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej oraz zarządzenie nr 93/2009/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 grudnia 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej. Zgodnie z ww. rozporządzeniem świadczeniobiorca w zależności od stanu zdrowia może mieć udzielane świadczenia gwarantowane realizowane w warunkach stacjonarnych i domowych.
Podkreślam, że opieka długoterminowa przeznaczona jest dla osób obłożnie i przewlekle chorych niewymagających hospitalizacji, u których występują istotne deficyty w samoopiece i którzy wymagają całodobowej, profesjonalnej, intensywnej opieki i pielęgnacji oraz kontynuacji leczenia. Zadaniem zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego i zakładu opiekuńczo-leczniczego jest także przygotowanie rekonwalescenta i jego rodziny (opiekuna) do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych. Z powyższej definicji wynika wprost, że pacjent do zakładu opieki długoterminowej nie jest kierowany w związku z koniecznością stacjonarnego leczenia choroby przewlekłej (hospitalizacja), ale w związku z koniecznością ograniczenia lub eliminacji skutków tej choroby, poprzez stacjonarną profesjonalną pielęgnację i rehabilitację i nadzór lekarski nad kontynuacją leczenia. Kryterium kwalifikującym do objęcia świadczeniobiorcy opieką długoterminową jest stan zdrowia pacjenta. Stan zdrowia pacjenta determinuje zapotrzebowanie na usługi o charakterze leczniczym (kontynuacja leczenia farmakologicznego i dietetycznego), rehabilitacyjnym oraz pielęgnacyjno-opiekuńczym.
Do oceny zapotrzebowania na opiekę wykorzystuje się m.in. skalę opartą na skali Barthel. Skala ta wykorzystywana jest także na potrzeby Narodowego Funduszu Zdrowia do określania poziomu finansowania gwarantowanych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej. Wprowadzenie zmodyfikowanej skali Barthel, wg której fundusz finansuje świadczenia udzielane pacjentom, którzy uzyskali od 0 do 40 pkt, miało na celu zapewnienie jak największej liczbie ubezpieczonych dostępności do tego rodzaju świadczeń oraz wyeliminowanie zjawiska sprowadzającego się do pozostawania w nich osób, które nie wymagają świadczeń zdrowotnych i powinny być wypisane do domu bądź skierowane do domu pomocy społecznej.
Odnosząc się bezpośrednio do zaprezentowanej w interpelacji pani poseł Małeckiej-Libery opinii na temat skali Barthel, informuję, że podzielam pogląd pani poseł, iż skala Barthel w wielu europejskich państwach stosowana jest do obliczania poziomu zapotrzebowania na opiekę osób wymagających określonego typu pielęgnacji. Nie służy ona do określania zakresu niezbędnej pomocy medycznej, czy też oceny stanu zdrowia pacjenta, lecz pozwala na ustalenie wysokości związanych z nią kosztów.
W odniesieniu do pytań zawartych w interpelacji pani poseł Małeckiej-Libery informuję, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. Nr 140, poz. 1147, ze zm.) obszar zagadnień związany z finansowaniem i kontraktowaniem świadczeń zdrowotnych z powyższego zakresu był szeroko analizowany i omawiany z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia, z przedstawicielami pielęgniarskich organizacji zawodowych.
W dniu 27 stycznia 2010 r. odbyło się w Ministerstwie Zdrowia spotkanie z udziałem przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia. Podczas spotkania ustalono, że celem poprawy finansowania świadczeń realizowanych dla pacjentów, którzy w ocenie skalą opartą na skali Barthel otrzymali ˝0˝ punktów i nie jedzą samodzielnie, ale mają zachowany odruch połykania, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zobowiązał się do aneksowania umów i wprowadzenia dla tej grupy świadczeniobiorców wskaźnika 2,0. Informuję, że w chwili obecnej Narodowy Fundusz Zdrowia prowadzi prace analityczne nad możliwością wprowadzenia zaprojektowanych zmian.
Przedstawiając powyższe, informuję, że aktualnie Ministerstwo Zdrowia prowadzi prace merytoryczne nad nowelizacją rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. Nr 140, poz. 1147 i Nr 211, poz. 1645). W zakresie zaprojektowanych zmian przewiduje się również działania związane z uregulowaniem zapisów związanych ze zmodyfikowaną skalą Barthel. Informuję, że zakres zaprojektowanych zmian, zgodnie z procedurą legislacyjną, będzie podlegał szerokim konsultacjom międzyresortowym i społecznym.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Adam Fronczak
Warszawa, dnia 26 kwietnia 2010 r.
Trochę to długie ,ale nie zrażajcie się ,lepiej wiedzieć z czym się tańczy.
Jeśli skala ,o której tu mowa będzie wyznacznikiem czy komuś się ono należy ,to z systemu wyleci 50%
pobierających śwadczenia !!!,a prace nad tym trwają jak widać od dawna,miłej lektury !!!
Tylko TRYBUNAŁ MOŻE POMÓC
|
|