grazyna
Dołączył: 15 Lip 2013
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Łódź
|
|
Szanowna Pani
Potwierdzając wpływ Pani listu nadesłanego w dniu 19.06.2013 r. na prezydencką skrzynkę poczty elektronicznej, pragniemy poinformować, że Prezydent Bronisław Komorowski ceni wszelkie uwagi, opinie i postulaty przedstawione przez autorów napływających pod Jego adresem listów. Pomaga to Głowie Państwa utrzymywać kontakt ze społeczeństwem, lepiej poznawać jego problemy i oczekiwania. Dlatego też wpływająca korespondencja, jest wnikliwie analizowana, a wynikające z niej wnioski są w przyjętym w Kancelarii trybie przekazywane Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozumiemy Pani rozgoryczenie i trudną sytuację, jednakże mimo całej życzliwości i chęci służenia wsparciem nie mamy możliwości udzielenia oczekiwanej pomocy w rozwiązaniu przedstawionego problemu.
Jak Pani wiadomo, z dniem 1 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1548), która m.in. zawęziła krąg podmiotów mogących pobierać świadczenie pielęgnacyjne. Wprowadzono natomiast nowe świadczenie opiekuńcze – specjalny zasiłek opiekuńczy. Przysługuje on osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny (niespełniającym warunków do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowych przepisów, które świadczenie to dotychczas otrzymywały). Specjalny zasiłek opiekuńczy zostanie przyznany, jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekroczy kryterium dochodu określonego w art. 5 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych (obecnie kwota ta wynosi 623 zł).
Prezydent RP nie podejmuje decyzji w tym zakresie i nie stosuje trybu wyjątkowego w odniesieniu do konkretnych osób. Natomiast zmiana przepisów może nastąpić tylko na drodze legislacyjnej. Ponieważ zasadą jest, że inicjatywa ustawodawcza musi być poprzedzana wnikliwą analizą i określeniem wszelkich (także finansowych) skutków podjętych decyzji - projekt zmiany ustawy wymaga zazwyczaj merytorycznego przygotowywania przez odpowiedni dla danej sprawy resort.
Wszelkie uwagi i postulaty dotyczące rozwiązań zawartych w ustawie o świadczeniach rodzinnych można zatem kierować bezpośrednio do Departamentu Polityki Rodzinnej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (ul. Nowogrodzka 1/3/, 00-513 Warszawa), gdzie również można uzyskać bliższe informacje i wyjaśnienia w tych kwestiach.
Rozumiejąc Pani rozgoryczenie i prezentowane stanowisko pragniemy wyjaśnić, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nie zmienia treści przedstawianych Mu do podpisu ustaw. Zgodnie z obowiązującym prawem może ustawę podpisać bądź zawetować, ewentualnie zaskarżyć do Trybunału Konstytucyjnego. Decyzję w tym zakresie Prezydent Bronisław Komorowski podejmuje po dokładnej analizie, uwzględniając przebieg dyskusji w parlamencie i opinie różnych środowisk.
Odnosząc się natomiast do Pani prośby dotyczącej wystąpienia Prezydenta RP do Trybunału Konstytucyjnego pragniemy wyjaśnić, że wszystkie tego rodzaju postulaty są analizowane i przekazywane prezydenckim ministrom i wyspecjalizowanym komórkom. Pani list również został przekazany do wiadomości Biuru Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta RP.
Jednocześnie pragniemy dodać, że obowiązujące przepisy nie zobowiązują Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do kierowania wniosków do Trybunału Konstytucyjnego na skutek próśb, skarg i wniosków obywateli. Z powyższego uprawnienia Prezydent RP korzysta przede wszystkim występując do Trybunału Konstytucyjnego o kontrolę zgodności z Konstytucją ustawy przed podjęciem decyzji o jej podpisaniu, w ramach tzw. kontroli prewencyjnej.
Z poważaniem
Joanna Kamińska – ekspert
Biuro Listów i Opinii Obywatelskich Kancelarii Prezydenta RP
|
|