Wysłany: Pią 15:23, 11 Paź 2013 Temat postu:
|
|
Na podstawie tego odwołania SKO przyznało mi SZO.
Uzasadnienie SKO
Przede wszystkim Strona kontynuuje pobieranie świadczeń związanych z opieka nad niepelnosprawnym i niezasadne jest dowodzenie, iż nie zrezygnowała ona z zatrudnienia z uwagi na konieczność wykonywania opieki. Należy stanąć więc na stanowisku, iz rezygnacja z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, o której mówi art. 16a powinna być interpretowana rozszerzająco (jako rezygnacja z wykonywanej pracy, ale też jako powstrzymywanie się od jej wykonywania bądź podjęcia zatrudnienia z uwagi na konieczność opieki nad chorym). Inna interpretacja prawa prowadziłaby do zróżnicowania prawnej sytuacji osób znajdujących sie w podobnej sytuacji życiowej lub też rodziłaby konieczność zawierania umów o pracę lub umów zlecenia, jedynie po to, aby udowodnić spełnienie przesłanki do przyznania świadczenia. Ponadto trudno sobie wyobrazić, aby osoba która kontynuuje pobieranie świadczeń związanych z opieką nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, była pozbawiona świadczenia, podczas gdy nie ma możliwości podjęcia zatrudnienia, z uwagi na konieczność sprawowania opieki.
Jak słusznie wskazuje orzecznictwo sądowo administracyjne specjalny zasiłek opiekuńczy ma na celu m.in. rekompensatę dla osob które rezygnuja z zatrudnienia celem sprawowania opieki nad czlonkiem rodziny, niezdolnym do samodzielnego funkcjonowania, gdyż w innym przypadku Państwo musiałoby sie wywiązać z obowiązku opieki nad swoim obywatelem.( wyroki SA/Go 550/13 i SA/Łd 599/13)
|
|
|
Wysłany: Nie 11:16, 25 Sie 2013 Temat postu: odwołanie wcześniejsza rezygnacja z pracy niż orzeczenie
|
|
odwołanie wcześniejsza rezygnacja z pracy niż orzeczenie o niepełnosprawności, nie dla każdego się nada jako gotowiec, ale zawsze można przerobić. Jak by ktoś potrzebował w wordzie to proszę pisać na PM.
Trzeba się koniecznie podpisać pełnym imieniem i nazwiskiem!
Załącznik wydrukować tu jest adres
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/0C147F93EA
miasto,data
Imię Nazwisko
ulica
kod pocztowy miasto
nr decyzji odmownej
Do:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w miasto ulica
Za pośrednictwem:
Ośrodek który wydał decyzje
adres
ODWOŁANIE
od decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta (miasto) przez Kierownika Działu Świadczeń Socjalnych (wpisujecie organ który wdał decyzję np.: mopr , mops, ops)nr nr decyzji odmownej z dnia data odebranej w dniu data. o odmowie przyznania od 01.07.2013 r. prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, w związku z opieką nad stopień pokrewieństwa imię nozwisko, ur, data, która legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W imieniu własnym wnoszę odwołanie od decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta Lublin przez Kierownika Działu Świadczeń Socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie nr nr decyzji odmownej z dnia data. o odmowie przyznania od 01.07.2013 r. prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, w związku z opieką nad stopień pokrewieństwa imię nazwisko, ur. data, która legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, w całości i wnoszę o:
1. bezzwłoczne procedowanie nad odwołaniem z uwagi na fakt pozostawania w trudnej sytuacji materialnej,
2. zmianę zaskarżonej decyzji.
UZASADNIENIE
W dniu data. ja imię nazwisko złożyłem wraz z kompletem dokumentów wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku ze sprawowaniem opieki nad niepełnosprawną stopień pokrewieństwa imię nazwisko ur. data
W decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta nazwa miejscowości przez Kierownika przepisujecie z pieczątki kto wydał decyzje nr nr decyzji odmownej z dnia data podniesiona jest argumentacja:
„treść uzasadnienia o odmowie specjalnego zasiłku opiekuńczego, wcześniejsza rezygnacja z pracy niż orzeczenie o niepełnosprawności.”
W orzeczeniu wydanym przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w miasto Nr nr decyzji z dnia data. zaliczającym Panią imię nazwisko do osób o znacznym
stopniu niepełnosprawności na stałe, ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od data, natomiast w punkcie IV w/w orzeczenia widnieje zapis „niepełnosprawność istnieje od- nie da się ustalić”
Według Art. 3. ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992, z późn. zm.), który brzmi: Ilekroć w ustawie jest mowa o:
ust. 15. pełnoletniej osobie niepełnosprawnej — oznacza to osobę pełnoletnią, legitymującą się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, a także osobę, która ukończyła 75 lat.
W związku z powyższym moja stopień pokrewieństwa imie nazwisko stała się osobą niepełnosprawną z chwilą ukończenia 75 lat tj. w dniu data.
W dniu data zrezygnowałem z pracy, w związku z niemożnością pogodzenia pracy z opieką nad moją niepełnosprawną stopień pokrewieństwa imię nazwisko,
co zostało uznane przez organ jako rezygnacja z zatrudnienia, natomiast organ nie uznał, że rezygnacja z zatrudnienia była bezpośrednio związana z koniecznością sprawowania opieki nad osobą legitymującą się znacznym stopniem niepełnosprawności.
Nadmienię, że w rok rezygnacji roku nie istniały przepisy odnośnie specjalnego zasiłku opiekuńczego, wobec czego nie można było przypuszczać, że osoba niepełnosprawna musi legitymować się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, żeby spełnić warunek legitymowania się orzeczeniem w 2013 roku. Jako, że ustawa z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) definiuje specjalny zasiłek opiekuńczy od dnia 01.01.2013r. i ów zasiłek przyznawany jest od dnia 01.01.2013r. Z tego wynika, że rezygnacja z zatrudnienia i podjęcie opieki nad osoba niepełnosprawną dotyczy roku 2013 i lat następnych, ustawodawca nie określił w ustawie sytuacji osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi przed rokiem 2013. Od dnia data pobierałem świadczenie pielęgnacyjne ze względu na opiekę nad niepełnosprawną matką stopień pokrewieństwa imię nazwisko, czyli spełniałem warunek rezygnacji z zatrudnienia a obecnie organ stwierdził, że nie spełniam tego warunku. Z tego wynika, że organ zaprzecza sam sobie.
Osobnym zagadnieniem jest termin „rezygnacja z zatrudnienia”. Art. 16a. Ust. 1. ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) brzmi: Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.; Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788 i 1529) ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Uważam, że organ przyznający tak zinterpretował w/w art. aby stworzyć negatywną przesłankę przyznania świadczenia. Literalne odczytanie art. 16a. Ust. 1. daje nam inne spojrzenie na temat rezygnacji z zatrudnienia. Opiekun ma rezygnować z zatrudnienia bądź innej pracy zarobkowej (wykonywanie na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego, umowy o pracę nakładczą oraz wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub spółdzielni usług rolniczych, a także prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej).
Ponieważ opiekunem może być wyłącznie osoba zdolna do wykonywania pracy, a więc zatrudnienia, to chcąc podjąć się opieki nad niepełnosprawną bliską osobą (wobec której jest w obowiązku alimentacyjnym) musi dobrowolnie i mając tę decyzję w swojej osobistej dyspozycji (zdolność zarobkowania) podjąć ją (rezygnacja z wykonywania każdej pracy określonej w art. 3 pkt. 22) celem stałej opieki i w takim dopiero przypadku zasadna jest pomoc państwowa dla opiekuna, gdyż wyręczając on państwo z konstytucyjnego obowiązku zapewnienia instytucjonalnej opieki nad osobami niepełnosprawnymi wywiązuje się on nie tylko ze swoich moralnych ale i prawnych obowiązków odciążając budżet państwa (bilans zysków i strat wychodzi z korzyścią dla budżetu).
Nie można również zapominać, co leży u podstaw powstania świadczenia pielęgnacyjnego czy specjalnego zasiłku opiekuńczego. Oba te świadczenia opiekuńcze mają zrekompensować utracony dochód przez opiekuna (nie pracuje bo rezygnuje z pracy, więc państwo rekompensuje mu, niestety tylko częściowo utracony dochód, którego notabene nie może posiadać z chwilą otrzymywania ŚP czy SZO).
Art. 16a ust. 1 nie określa, że opiekun ma zrezygnować z faktycznie wykonywanego zatrudnienia itd, a ma rezygnować z zatrudnienia, zatem opiekun, który nie ma możliwości rezygnacji (dobrowolnej decyzji o jej podjęciu) a więc osoby które są np. niepełnosprawne (niezdolne do pracy), bądź osoby zdolne do zarobkowania ale zarejestrowane w Urzędach Pracy (potwierdzona przez nich zdolność i gotowość do podjęcia zatrudnienia) na dzień złożenia wniosku o SZO, nie mogą (w mojej ocenie) zostać opiekunami, natomiast cała reszta może. Do spełnienia przesłanki „rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej” w mojej ocenie wystarczy oświadczenie opiekuna o zdolności do pracy i o rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (wyszczególnionej w art. 3 pkt. 22 UŚR) jaką podejmuje w związku z koniecznością i chęcią podjęcia się stałej opieki nad niepełnosprawną osobą, będąc wobec niej w obowiązku alimentacyjnym, i jednocześnie w chwili złożenia swojego oświadczenia nie jest zarejestrowany w Urzędzie Pracy. Gdyby ustawodawca poczynił zapis "zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej" oznaczałoby to czas przeszły dokonany, czyli że byli w przeszłości zatrudnieni i z niego „zrezygnowali”.
Jeżeli w ustawie widnieje zapis "rezygnują" (czas teraźniejszy) to oznaczy tyle co "nie podejmują" Zgodnie ze słownikiem PWN rezygnacja="zrzeczenie się lub zaniechanie czegoś".
Jeżeli "rezygnują" jest zapisane w czasie teraźniejszym, to każdy wniosek opiekuna o przyznanie SZO powinien być przyjęty za wypełniający zapis art. 16a ust. 1 na okoliczność "rezygnują" z zatrudnienia, jeżeli niepełnosprawny posiada aktualnie ważne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, z potwierdzonym wymogiem w pkt. 7 i 8 orzeczenia oraz opiekun starający się o przyznanie SZO musi być w zgodzie z literą prawa zdolnym do pracy
(gdyby nie był zdolny nie mógłby "rezygnować" gdyż jego "rezygnacja" była by poza jego decyzją - wolą, wówczas nie można by było o "rezygnacji" mówić) i złożyć oświadczenie, co jest powodem tego, iż "rezygnuje" z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Według poprzednio obowiązującego stanu prawnego ugruntowane orzecznictwo na tle świadczenia pielęgnacyjnego stwarzało możliwość przyznania uprawnienia osobie bezrobotnej. Specjalny zasiłek opiekuńczy ma na celu m.in. rekompensatę dla osób, które rezygnują z zatrudnienia celem sprawowania opieki nad członkiem rodziny, niezdolnym do samodzielnego funkcjonowania z uwagi na niepełnosprawność. Przyznanie tej rekompensaty jest wynagrodzeniem przez Państwo dla osób opiekujących się członkami rodziny, gdyż w innym wypadku musiałoby ono wywiązać się z obowiązku opieki nad swoimi obywatelami. Faktyczne sprawowanie takiej opieki, niemożliwe jest do pogodzenia z pracą zarobkową.
Ponadto Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w dniu 25.07.2013 wydał wyrok, w którym odnosi się do sytuacji osób, które rezygnują z pracy w celu opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny.(sygnatura akt: II SA/Go 550/13)
W wyroku WSA nakazał uwzględnić organom administracji publicznej ponowne dokonanie oceny stanu faktycznego według wskazań zawartych w wyroku oraz zbadać czy strona skarżąca spełnia pozostałe przesłanki wynikające z art. 16 a ustawy do przyznania specjalnego zasiłku pielęgnacyjnego. Ponownie rozpoznając sprawę organy administracji publicznej winny mieć na uwadze przedstawioną wykładnię przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych, którą to wykładnią organ administracyjny jest związany z mocy art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), dalej w skrócie p.p.s.a.
Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał między innymi:
„ Specjalny zasiłek opiekuńczy ma na celu m.in. rekompensatę dla osób które rezygnują z zatrudnienia celem sprawowania opieki nad członkiem rodziny, niezdolnym do samodzielnego funkcjonowania z uwagi na niepełnosprawność. Przyznanie tej rekompensaty jest wynagradzaniem przez Państwo osób opiekujących się członkami rodziny, gdyż w innym wypadku musiałoby ono wywiązać się z obowiązku opieki nad swoim obywatelem. Zauważyć trzeba, że skarżąca jako córka jest osobą zobowiązaną do alimentacji na rzecz swojej niepełnosprawnej matki i że sprawowanie tej opieki nie da się pogodzić z pracą zawodową. W ocenie Sądu byłoby fikcją wymaganie od niej, aby podjęła po 2009 r. (to jest po dacie, kiedy matka stała się niepełnosprawna wymagająca opieki osoby trzeciej) pracę, a następnie z niej zrezygnowała by te opiekę sprawować. ”
„ Od dnia 1 stycznia 2013 r. obok świadczenia pielęgnacyjnego ustawodawca wprowadził w art. 16a – specjalny zasiłek opiekuńczy w którym to dla osoby podejmującej się opieki ustalił wymóg – wyłącznie rezygnacji z zatrudnienia. Zauważyć należy, iż art. 16 a w ust. 8 określa podmioty, którym specjalny zasiłek pielęgnacyjny nie przysługuje. Gdyby zatem ustawodawcy zależało na pozbawieniu osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy i posiadających status osoby bezrobotnej możliwości ubiegania się o to świadczenie to z pewnością by to uczynił w tym przepisie. ”
Zwracam się z prośbą o wnikliwe przeanalizowanie mojego uzasadnienia i podjęcie pozytywnej decyzji .
Imię nazwisko
Załączniki:
1) Kopia Wyroku WSA w Gorzowie Wlkp.
|
|
|
|