|
|
Wykluczeni Opiekunowie FORUM OPIEKUNÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH, KTÓRYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ ORZECZONA ZOSTAŁA PO 18 ROKU ŻYCIA (TZW. DOROSŁYCH NIEPEŁNOSPRAWNYCH) - OPIEKUNÓW WYKLUCZONYCH PRZEZ RZĄD
|
Autopoprawka - projekt ustawy - Solidarna Polska - WAŻNE!!! - Wysłany: Śro 20:37, 17 Lip 2013 |
|
|
Admin
Administrator
Dołączył: 14 Lip 2013
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Warszawa, dnia 4 lipca 2013 r.
Arkadiusz Mularczyk
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego
Solidarna Polska
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 36 ust. 1a Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, jako reprezentant wnioskodawców składam autopoprawkę do projektu ustawy z dnia 19 marca 2013 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Z wyrazami szacunku,
Arkadiusz Mularczyk
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego
Solidarna Polska
Autopoprawka do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
1) art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 1. W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992 j.t. z późn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 16 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości 350,00 zł
miesięcznie.”;
2) w art. 17 skreśla się ust. 1b;
3) w art. 17 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje w wysokości 1000,00 zł
miesięcznie.”.”.
Z wyrazami szacunku,
Arkadiusz Mularczyk
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego
Solidarna Polska
Uzasadnienie
Przedstawiona autopoprawka ma na celu rozszerzenie katalogu osób, które będą
uprawnione do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego. Celem przedmiotowej
autopoprawki jest wyeliminowanie z ustawy o świadczeniach rodzinnych ust. 1b,
zawartego w art. 17 przedmiotowego aktu normatywnego. Wyżej wymieniony przepis
wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. na mocy ustawy zmieniającej i
obowiązywać będzie od 1 lipca 2013 r.
Konieczność wyeliminowania ust. 1b z art. 17 ustawy, wiąże się z jego
niekonstytucyjnością, poprzez odebranie opiekunom osób niepełnosprawnych prawa
do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, jeżeli osoba niepełnosprawna stała się nią
po ukończeniu 18 roku życia lub też gdy niepełnosprawność tej osoby została
stwierdzona w trakcie nauki w szkole lub podczas studiów, jednak nie później niż do
ukończenia 25. roku życia. W wyniku wejścia w życie omawianego przepisu, z dniem
1 lipca 2013 roku wygasają z mocy prawa wszystkie decyzje o przyznaniu prawa do
świadczenia pielęgnacyjnego, co stanowi jawne naruszenie prawa i ukazuje
arbitralność wprowadzanych rozwiązań.
Należy zaznaczyć że wskazana regulacja została zaskarżona do Trybunału
Konstytucyjnego przez Rzecznika Praw Obywatelskich. We wniosku do TK Rzecznik
wskazuje na naruszenie przez art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych
konstytucyjnej zasady zaufania obywatela do państwa oraz zasady ochrony praw
nabytych. Ponadto naruszona została zasada trwałości ostatecznych decyzji
administracyjnych, która stanowi jedną z podstawowych zasad
postępowania administracyjnego.
Osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne w zaufaniu do państwa
i tworzonego przezeń prawa, podjęły ważne decyzje życiowe i rodzinne, dotyczące
przerwania zatrudnienia lub niepodejmowania zatrudnienia z powodu opieki nad
osobą niepełnosprawną. Na podstawie obowiązujących wówczas przepisów miały
prawo oczekiwać ciągłości przyznanego decyzją administracyjną świadczenia.
Znowelizowane przepisy ustawy znacząco ograniczyły krąg osób uprawnionych do
świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego, nie przewidując żadnych działań wspomagających dla osób, które utracą dotychczasowe uprawnienia.
Ustawodawca mógł co prawda zmienić warunki przyznawania świadczenia
pielęgnacyjnego, jednak nowe warunki przyznawania tego świadczenia, ze względu na
zasadę ochrony praw nabytych, nie powinny dotyczyć osób pobierających świadczenie
pielęgnacyjne na podstawie przepisów dotychczasowych.
Wprowadzane zmiany przyniosą pozytywne skutki społeczne z uwagi na
przywrócenie obywatelom prawa do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.
Szerokie poparcie społeczne jakie uzyskała ta inicjatywa, świadczy o konieczności
wprowadzenia przedstawionych rozwiązań.
Projektodawcy nie dopatrzyli się skutków gospodarczych wprowadzanych
rozwiązań.
Skutkiem finansowym przedstawionej autopoprawki będzie utrzymanie
wydatków państwa na poziomie dotychczasowym, w zakresie kosztów
funkcjonowania zasiłku pielęgnacyjnego. Źródłem finansowania ww. wydatków będą
środki zgromadzone w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (finansowanie
pozabudżetowe).
Skutkiem prawnym przedmiotowej nowelizacji będzie przywrócenie stanu
zgodnego z prawem, poprzez realizację konstytucyjnej zasady zaufania obywatela do
państwa oraz zasady ochrony praw nabytych, jak również realizację zasady trwałości
decyzji ostatecznych w postępowaniu administracyjnym.
Przedmiotowa autopoprawka jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Mając powyższe na uwadze, wnoszę o wprowadzenie do przedłożonego
projektu ustawy, przedstawionej przeze mnie autopoprawki.
|
|
Ostatnio zmieniony przez Admin dnia Śro 20:37, 17 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|